Sunday, April 4, 2010

Kepingan hati terakhir...Bab 7

Awak..saya pakai baju merah yer..jangan lupa malam ni.pukul 9 k.

Dibaca mesej yang diterimanya itu.Pukul 9?Harap-harap tiada apa-apa aktiviti malam ini.Sekejap pun jadilah semata-mata untuk melihat gerangan siapakah gadis itu.Ermie membuka almari pakaiannyer,mencari baju yang sesuai untuk dipadankan dengannya malam ini..

"Kena ensem-ensem ni..yes..pakai baju ni lah..mesti dia ingat lagi."Ermie mencapai baju T berwarna hijau muda itu.Dibelek-belek dan memastikan ianya dalam keadaan baik.Baju pemberian Irini hadiah ulangtahun kelahirannya tahun lepas.Dia rasa baru sekali dia memakainya.Selepas itu dia selesa menyimpannya di dalam almari.begitu sayang untuk memakainya berulang kali.Takut lusuh.

saya bawak kawan tau Irini menyambung lagi

Kenapa?seganlah saya nanti

Apabila laki dan perempuan bersama,yg ketiga adalah syaitan.pe salahnya saya bawak kawan sy sbgai yg ketiga..jadi xderlah tempat untuk syaitan kan?

Ermie tersenyum.Dia benar-benar mengagumi prinsip Irini..Mungkin kecantikan hatinya secantik wajahnya..Insya allah.

Malam itu dia bersiap awal,selesai saja solat isyak dia menyarungkan baju hijau muda itu..Wajahnya kelihatan ceria dan segar.Dia memandang ke cermin,di sisir rambutnya itu supaya rapi.

Langkah diatur cergas menuju ke di Dataran Cendikia.Suasana di situ sungguh meriah ibarat sebuah pesta.Pelajar-pelajar kebnyakan meluangkan masa di situ.Berjumpa teman-teman lama di matrikulasi atau di sekolah menengah.Masing-masing rancak berborak dengan teman masing-masing.Mata Ermie meliar mencari kelibat pemakai si baju merah.Memang ramai yang memakai baju merah malam itu..Tetapi yang mana Irini..

Saya di gerai no 7.Datanglah di situ

Pak!....Ermie terlanggar sesuatu.Buku-buku bersepah di hadapannya.Dia lekas-lekas mengutip buku-buku itu.

"Awak,maafkan saya..saya tak sengaja.." kata Ermie.Dia rasa bersalah kerana melanggar gadis itu.Di depannya berdiri sesusuk tubuh seorang wanita. Ermie merenung,sungguh cantik...bisiknya di dalam hati. Dia rasa terpukau.Lekas-lekas dia mengalihkan pandangan.Gadis itu hanya tersenyum.

"Takpe,dik.Akak yang salah."jawab gadis itu lembut

"Neway,thanks yea tolong kutip buku akak.."katanya lagi..dia terus berlalu di celah kegelapan malam di DC itu.Ermie masih dalam kebingungan.

"Adik,dia tahu ke umur ku?".Ermie hairan.Namun dia tertawa apabila terpandang kad pelajar baru di kocek bajunya..

"hmmm..patut pun..seniorlah ni.."Ermie tertawa kecil.Rasa kelakar di hatinya.Namu dia segera beredar dari situ.Ada urusan yang perlu di selesaikan...

"Assalamulaikum...awak ke Irini?

...bersambung...


No comments: