Sunday, April 18, 2010

Kepingan hati terakhir...Bab 11

Kepekatan di tengah malam menarik bunyian unggas.Hujan mula membasahi bumi,titis-titis kesejukan malam memasuki ruang bilik Ermie.Tingkap ditutup.Tempias-tempias hujan di atas mejanya dilapkan.Lalu dia terpandang sesuatu di sudut mejanya.Dia baru tersedar hadiah yang di beri Irini belum terusik lagi.Hampir terlupa dia.Balik-balik selepas berjumpa Irini dia terus ke tandas,melampiaskan segala macam benda yang ada di perutnya.Rasa sakit di perut betul-betul menekan.Setengah jam berada di tandas belum tentu menyegarkannya kembali.Salah makan agaknya,fikir Ermie.
 

Ermie terus menarik kerusi dan duduk.Dia membelek-belek kotak kecil itu.Rasa kagum dengan bungkusannya yang sungguh cantik.Kotak sebesar separuh tapak tangan itu dibuka perlahan-lahan.Rasa berdebar-debar.
 

"Kalung?"huh?...aku bukannya perempuan nak pakai kalung...Eh.." Ermie mengangkatnya.Rupa-rupanya
ia bukan kalung semata-mata.Terdapat sebentuk puzzle yang dijadikan kalung itu.
 
"Macam pernah nampak..rasa-rasanya..?" Ermie terus ke laci almarinya lalu mengeluarkan Kepingan-kepingan puzzle yang pernah dilekatkan dahulu.Hanya satu keping sahaja untuk membuatkan ianya lengkap.Dia mengambil kalungan puzzle itu lalu memadankannya...sesuai..
 
Saya tahu awak mesti mencari-cari kepingan terakhir tu kan?Maafkan saya..awak tak boleh memilikinya...sebab...saya tunggu awak di u nanti..di sana awak akan menemui kepingan terakhir itu...CUDIPT,Ermie...
 
Barulah dia memahami..Inilah kepingan yang terakhir puzzle yang dimaksudkan Irini.Dia menariknya kalung itu keluar kembali kerana ingin menyimpanya.Dia terlihat sesuatu di belakang kalung tersebut.
 
Irini sayang Ermie
 
"Irini sayang Ermie.."hati kecil Irini berbunga.Dia duduk di depan meja tulisnya sambil memandang cermin yang digantungya.rambutnya yang panjang mengurai disisirnya rapi-rapi..
 
"Rinie..kau tak tido lagi ker..dah lewat malam ni..esok kan kita ade aktiviti pelajar-pelajar baru.."Atikah menegur.dia menepuk-nepuk bantalnya supaya empuk.Badannya yg sederhana kurus dilabuhkan ke tilam.
 
"Belum mengantuk lagi..sekejap lagi saya tidur ye,tikah.."lembut percakapan Irini.Dia sudah biasa berbahasakan saya-awak atau pun Rinie sahaja pada sesiapa pun.Dia tidak gemar membahasakan aku-kau kerana terasa kasar sedikit baginya.
 
"Ok,nanti jangan tutup lampu ye,sayang..ai takutlaa..kalau sayang peluk takperlaaa~" Atikah membuat suara 'gedik'.Saja mengusik Irini.Dia tahu sahabatnya sedang merenung memikrkan kekasih hatinya..Biasalah orang baru nak mengenal cinta.Dalam hati dia gembira kawannya bahgia walaupun dia sudah banyak kali putus cinta.
 
"heheh..awak ni tikah..malu saya..mmm..ye,saya tahu awak tkut gelap kan,ok sayang~~"Irini membalas balik.Mereka tergelak mematahkan kesunyian malam seketika.
 
Irini..Thanks..sungguh bermakna hadiah tu..baru saya tahu maksud awak dahulu..saya pun sayang awak..hik..=)..
 
Welcome,Ermie..Sorrylah buat lama tertunggu.mm?sayang?saya xcakap pun lagi..hik..=p..
 
eleee...buat-buat tak tahu pulak dia..tu kat belakang puzzle tu..lupa?
 
ooooo..ader lagi ek..ingatkan dah hilang...hihi...
 
Irini melabuhkan tubuhnya ke katil.Dia sempat membaca bait-bait sms dari Ermie.Begitu juga Ermie.Sebelum tidur masih sempat lagi dia tersenyum.Merindui Si dia yang sentiasa dekat di hati..Penangan cinta...
 
Ermie sayangkan Rinie...
 
Rinie pun sayangkan Ermie....



...bersambung...
 
 
 

2 comments:

Naddy said...

baru nak jenguk ke sini.

Kancilbiru said...

yup, baru punya...panas dari oven....hehheehe

Kancilbiru