Thursday, April 15, 2010

Kepingan hati terakhir...Bab 10

...andai aku yg pertama hadir dalam hidupmu dan bukannya dia...adakah kau akan menerimaku seperti setiamu kepadanya...


...andai aku yg pertama menyentuh cintamu dan bukannya dia...adakah kau akan menyintaiku seperti cintamu kepadanya...

...Hati ini sudah tertaut padamu...

...Hati ini sudah tertawan padamu...

...walaupun begitu aku tahu tautan dan tawanan itu tidak pernah ada di hati mu..kerna aku tahu hati mu hanya untuk dia...andai dia mengetahui agungnya cinta mu ini, pasti dia akan menyesal dan kembali pada mu....dan bila waktu itu tiba, akusedar aku perlu berlalu pergi kerna aku yakin kau pasti bahagia...

jika tidak, aku akan terus menunggu..sabar menanti sinar kasihmu dalam diam...namun sesungguhnya cinta itu bukan paksaan..cinta juga bukan mainan..kerna aku ingin cinta yg tulus suci sebagaimana cintamu pada Tuhanmu dan Rasulmu..kerana aku hanya seorang sahabatmu setia menyintai...


Humairah terjaga dari lamunan.Jam di dinding menunjukkan hampir pukul 5 pagi.Humairah segera menyelimutkan Ermie,dia tidak sedar sudah berapa jam dia tertido dalam dakapan Ermie.Hatinya begitu tenang.Entah mengapa.Embun-empun pagi mula memecah sirna.Melahirkan butir-butir kesejukan naluri,.Indah sinar sang suria hampir pasti menjelma tiba. Waktu subuh hampir tiba.Dia bersiap-siap untuk menunaikan solat.

"Awak..nganga ye..aaaaaa...yummm...ha camtulah.." Humairah menyuapkan bubur ke mulut Ermie.Begitu selera Ermie menelannya.

"Awak jangan banyak bercakap dan bergerak yea..nak baik kan?Ikut nasihat doktor peribadi awak ni..heheh.."Humairah berkata..tangannya terus mnyuapkan bubur itu.Dia berharap Ermie tidak banyak menanyakan tentang dirinya.dia terpaksa bercakap perlahan-lahan supaya suaranya kurang didengari dan Ermie kurang mengecamnya dan memastikan Ermie terus menganggapnya Irini.Dia mahu menjaga Ermie sehingga sembuh..Begitulah pengorbanan yang dia ingin curahkan kepada insan bernama Mohd Shahrimy Afiq.

"Awak nak pergi..iii.. mana..jangan tinggalkan sa..sa..ya lagi ye awak..Tunggu ba..balutan di muka saya ni dibuka..saya tringiin nak..nak tataaapp wajah a..aawak..". kata Ermie tergagap-gagap..balutan dimukanya menyebabkan dia sukar menggerakkan mulut dan lidah.Namun dipaksa juga.

"Iye,mie..Saya sentiasa di sisi awak..maafkan saya...saya nak ke tandas sebentar.."

Humairah menangis sepuas-puasnya..hatinya pedih,cemburu..Kenapa ermie tetap teguh cintanya pada Irini..Apa kurangnya dia di mata Ermie..Sebab dia lagi tua..?Mungkin ya..dengus Humairah..dia mengesat-ngesat airmata yang keluar..Tidak elok jika Ermie tahu dia sedang menangis.

Adik tahu tak apa itu cinta?

Tahu...tahu..!Cinta kepada Allah..Cinta Kepada Rasul..Cinta kepada Ibubapa..Cinta kepada Agama..Cinta kepada nusa dan bangsa,,cintakan negara..dan cintakan.....erk..erkk....

Cintakan apa dik...?

Cintakan akak lah..hahahaha....

Eh,adik nie..orang serius dia main-main pulak..Adik adik..ermm...adik cintakan awek adik tak?..

Mestilah kak...cinta,sayang,rindu,kasih..semua!Dia cinta pertama adik kan..eh,akak tanya adik,akak takde pakwe ke?

Sapelah nak akak adik..

Elele..akak kan cantik..manis,lemah lembut,sopan santun...senangkata ciri-ciri gadis melayu terakhir kan..hihi..takkanlah takder lelaki tersangkut kan?

Ader dik..tapi...

...tapi aper kak?

akak menunggu seseorang yang tidak pasti kunjungnya..

mmm...Siapa?


"Ya Allah!Ermie..!"


...bersambung...

No comments: