Sunday, April 4, 2010

Kepingan hati terakhir...Bab 5

"Hiduplah dengan hasil rampasan kau,lelaki tak guna..sanggup menyakiti perasaan lelaki lain...dan kau rinie.. naper rinie...naper irini sanggup lukai hati Ermie..kenapa..." Lemah longlai badannya saat mengucap deretan cemuhan itu..Amarahnya pada lelaki bernama Aimin itu tidak berkesudahan.Kalau diikut hati mahu saja dilempar lelaki yg sudah melepasi suku abad itu..

"Bukan salah Irinie..Irinie tak sangka suma ini terjadi.."Irini menangis..

"Penipu..pendusta!"...kema
rahannya semakin meluap-luap.Tidak pernah dia memarahi Irini sebegitu rupa.Bagi dia,perempuan insan yang suci,dia tak pernah sanggup memarahi atau menyakiti insan bernama wanita,lagi-lagi kalu dia sangat mengasihi..

Langkah diatur lemah..Dia meninggalkan Irini dan Aimin di taman itu.Sakit hati bila melihat kelibat mereka..Rasa tajam mencucuk-cucuk di jiwa.Selama ini dia mencurigai kesetian Irini padanya, dan Irini membalas ianya tidak berasas..

"Irini.....3 penipuan....kenapa kau buat aku begini..ya Allah..ampuni aku..." Ermie menangis di dalam hati..Dia tidak sanggup lagi menangis untuk perempuan.Pengorbanannya selama ini dirasakan tidak berbaloi. "Perempuan..kenapa perlu tamak..hmm"

"Ermie..maafkan rinie..Ermie akan tahu suatu hari nanti maksud rinie.."Irinie menekup mukanya menangisi..dalam hatinya dia tetap menyanyangi Ermie seperti masa-masa yang lalu.Bukan niatnya untuk mendustai cinta Ermie,jauh sekali tidak menghargai pengorbanan yang diberikan,dia cuma berdoa supaya Ermie akan berjumpa dengan jodohnya suatu hari nanti. Hanya tuhan yang tahu kenapa dia berbuat begitu.

Percintaan menjangkau 4 tahun dirasakan sia-sia.Ingatannya segera merentasi waktu-waktu perkenalannya dahulu bersama Irini.Dekat setahun dia tidak mengenali siapa itu Irini. Kenangan mula-mula mengenali Irini di UiTM Shah Alam memang indah..Dia mendapat Universiti yang sama seperti Irini cuma berlainan kursus.

Pendaftaran pelajar baru sesi 06/07 kemasukan ke UiTM berjalan lancar.Suasana riuh rendah dengan pelajar-pelajar dan keluarga-keluarga masing. Rasa teruja menyelubungi diri.Rasa tidak sabar untuk mengharungi kalaendar baru dalam hidup,membuktikan mereka makin matang dalam hidup.Ermie mengheret beg berisi baju keluar dari kereta.Bapanya,Encik Salihin mengangkat kotak yang berisi buku dan dokumen-dokumen penting untuk pendaftaran. Ermie menghembus nafas lega.Perjalanan yang memakan masa 5jam dari Johor Bahru dirasakan sekejap kerana azam dan tekadnya mahu ditabur di sini..Yang lagi penting,dia mahu berjumpa seseorang....

"Irini......"

Puzzle awak yang dinanti ada di sini..saya gembira kita akan berjumpa.Dan saya harap awak pun akan gembira bila berjumpa dengan saya..=)

Dilihatnya mesej di dalam hp nya itu..Dia mengukirkan senyuman..Dipandangnyer sekiling.Takut-takut Irini sedang memerhatikannya.Manalah tahu..Hanya Irini pernah melihat wajahnya namun dia sebaliknya.

"Mak ngan ayah balik dulu yee..jangan lupa study leklok..Kalu tak cukup duit kol mak nanti k."Ibunya memesan.Diciumnya pipi anak kesayangannya itu.Sedikit sebanyak airmata mengalir kerana terpaksa berpisah lagi..Sedih..lara menyelubungi hatinya..

Malam ni saya tunggu di Dataran Cendikia ye..lepas Isyak.Jangan lupa k..

Baju?.Balas Ermie ringkas.

Malam nanti saya bagitau k..=)

Hati Ermie berdegup kencang.Rindunya pada Irini mesti diubati.Dia tidak sabar untuk mengetahi siapakah Irini.Dia tidak meletakkan harapan yang tinggi,cukuplah sejuk mata memandang dan yang paling penting,menutup aurat.Itulah yang ditegaskan ibunya dahulu jika ingin mencari pasangan hidup.

Langkah diatur kemas menuju ke bilik air untuk mengambil wuduk.Asar sudah hampir tiba.Selepas itu dia bercadang untuk berjalan-jalan ke sekeliling UiTm bersam teman sebiliknya yang baru dikenali.Dia ingin melihat ceruk-ceruk dan kehidupan di UiTm,antara Universiti terbesar di dunia.

"Ermie!!!!!!!!"

...bersambung...

No comments: