Saturday, April 3, 2010

Kepingan hati terakhir...Bab 1

Tapak tangan dikucup lesu.Airmata membasahi celahan-celahan jari..Kaku..dia cuba menahan diri dari dihanyuti perasaan tapi hati tetap menangis..Namun bait-bait sendunya tetap diselangi doa.Tiba-tiba dirinya disentap dengan teguran dari suara yang biasa didengarinya itu.Lekas-lekas dia bangun lalu melipat kemas sejadah dan digantungnya elok-elok.

"Ermie.mak nak pergi umah Cik Inah ni..nk rewang anak die nk bertunang lusa.Kau taknak tolong ker?" sapa emaknya lembut.Daun pintu diselak sedikit supaya jelas kedengaran suaranya. Dijengukkan sedikit kepalanya ke dalam melihat kelibat Ermie.

"Mmm..takpelah mak..mie kurang sihat.dah 2,3 hari macam ni..kalau dah baik nanti mie pergi lah ye.." Ermie membalas..Wajahnya dipaksa supaya tersenyum.

"Oh..yeke..tak tau pulak emak kau demam.Semalam ok jer,hari ni tiba-tiba demam?macam-macamlah kau."Emaknya mencebik.Baginya anak kesayangannya itu hanya bergurau senda.

"Biasalah mak.Sedangkan perempuan dalam sebulan mesti ader sakitnya,apatah kan pula laki..kami juga manusia biasa.."Ermie berseloroh.Sedikit sebanyak dapat meredakan hatinya yang sedang berduka..

Dia melangkah ke arah pintu.Mendapatkan emaknya lalu mencium tangan emaknya..Entah mengapa dia mahu peluk emaknya sekuat hati..Baginya itulah wanita dan insan yang paling disayangi.Sejak kematian bapanya 2 tahun lalu akibat kemalangan ketika pulang dari kebun,ibunyalah hanya tempat untuk dia menumpahkan segala kasih sayang.Dialah satu-satunya ank dari hasil perkahwinan Haryati dan Salihin.Lautan bahagia dan kolam derita dikongsi bersama ibunya..Kebanyakan masanya dihabiskan untuk ibunya..Kadangkala masa terluang ke kebun melihat pekerja-pekerjanya mengerjakan tanah seluas 10ekar itu dengan tanaman pisang berangan.Pertanian yang mulanya diusahakan arwah bapanya kini diwarisinya.Hasil jualan yang dahulunya hanya cukup-cukup makan kini sudah mampu untuk memiliki rumah besar dan kereta mewah.Dia bangga hasil usahanya selama ini membuahkan hasil.Tetapi..

"mmm...Irini...kenapa kau buat aku begini..." dia bermonolog sendirian..Hanya dirinya yang mampu mengungkap kata-kata yang tidak terucap itu...

Ermie...saya tak penah kenal apa itu cinta,apa itu kasih.apa itu bahagia..tetapi saya mula mengenalinya bila berjumpa awak..Walaupun kita sekampung,tapi baru hari ini saya dapat berbual dan bermesra dengan awak..saya mengaku dari dulu saya minat awak..tapi awak jauh..saya hanya gadis kampung..awak budak terpelajar..saya malu..

Surat itu dibelek beberapa kali..baginya sejuta kali dalam sehari dia membacanya tetap tiada rasa kebosanan di hati..

"Irini...kau tidak bertepuk sebelah tangan.."..hatinya tersenyum.Surat yang berbau wangi itu dikucupnya beberapa kali.Semenjak sekolah rendah hingga sekolah menengah dia tidak pernah kenal erti cinta.Setakat menyukai rakan-rakan sebaya.Tetapi dengan Irini satu perasaan lain timbul..Adakh itu cinta?..Satu perkataan yang dulunya asing pada firasat hati Ermie.Baginya cinta itu suci..Cinta itu abadi..Hanya org terpilih mengenal erti cinta..

"Cinta memang indah..tetapi aku takut untuk menggapainya.."

"Nah lauk kegemaran mie.semilang asam pedas. mesti mie suka kan?" Emaknya menghentikan lamunannya seketika..Di depannya terhidang masakan kegemarannya itu..Dia menelan air liur..Menahan gelora nafsu makannya.

"Mak ni macam tau-tau jer .Mie teringin nak makan semilang asam pedas..dah lama tak rasa..."

"aiii....anak mak kan.."Ibunya tersenyum lalu meletakkan lauk kegemarannya ke pinggannya itu..Dengan pantas....

"Sayang...baca doa nak..."Emaknya tersenyum..Ermie tersipu-sipu malu..

Ya..tidak..ya...tidak....ya...tidak...YA..

SMS yang diutuskan Irini mengundang seribu satu kebahagiaan di hati Ermie..SMS itu menandakan Irini menerima dirinya sebagai teman istimewa.Walaupun diri berjauhan negeri,Ermie Menyambung pengajian di matrikulasi Pahang dan Irini menyambung pengajian STPM di sekolah lamanya di Johor, tapi bukan penghalang untuk mereka berhubung. Talian telekomunikasi sebagai pengubat rindu.Tetapi....
Tetapi hingga kini Ermie tidak mengenali Irini.Dia hanya berhubung melalui telefon bimbit dan surat.Sudah 2bulan mengenali tetapi hingga sekarang tidak bertemu wajah..Pernah dia mencuba mencari di laman sosial Friendster ,tetapi Irini hanya meletakkan gambar artis korea kegemarannya..

"Siapa sebenarnya awak.Irini...hmmm.."

..bersambung....


No comments: